WERK

STORYTELLING

STORYTELLING

Als het goed geschreven op de juiste plek staat, is Storytelling dé manier om contact te leggen met de lezer. Zeker waar de menselijke interactie tussen aanbieder en klant belangrijk is, doet Storytelling wonderen. Het is het verschil tussen “Oh, ok.” en “Vertel!”

Het brengt bijvoorbeeld de juiste therapeut bij de zoekende cliënt; de nodige opsomming van behandelmethoden krijgt diepte met een vertelling over de lange reis die de therapeut heeft afgelegd om zich die methoden eigen te maken. Mooie, handgemaakte sieraden krijgen een persoonlijk glans als de drager het verhaal erachter kent.

Mensen zijn unieke beesten: onze breinen werken op narratief. We onthouden meer uit verhalen dan van opsommingen. Daarbij is een oprecht verhaal achter diensten en producten sterk in het opwekken van het gun-effect: als mensen genieten van je verhaal, verwachten ze hetzelfde van wat je te bieden hebt. Storytelling wérkt.

DRUKWERK

Drukwerk is een feestje! Werk op papier is als een zegel van echtheid. Niets zo spannend als de laatste correctieronde voor teksten die op handgezeefd papier in dodoëierschaalwit terecht zullen komen.

Soms is tastbaar zijn belangrijk om mensen te bereiken. Als het op de keukentafel ligt, wordt het toch weer eens opgepakt en overwogen. Verkoopt u een mooi handgemaakt product? Het krijgt zoveel meer cachet als er een klasse kaartje aan zit waarop u de klant feliciteert met de keuze voor mooi handwerk.

Tenzij het een flyer voor een proeverij betreft, is het raadzaam om buzzwoorden zoveel mogelijk online te laten. Staat er op de broodzakken van de Albert Heijn dat er passie in zit? Prima, maar ga dan voor uw product of dienst voor een tijdloze tekst waarin de passie 
voelbaar is. Hoeft u hem ook niet te verversen binnen drie jaar.

WEBWERK

WEBWERK

B2B, internecommunicatie en natuurlijk sales: het zijn teksten die meestal op een monitor gelezen worden. Dat leest anders dan een printje. Terzake komen is op een scherm nóg belangrijker dan op papier. Het oog wil zo snel mogelijk door naar de plaatjes en alleen het gewicht van een vinger is nodig om te klikken.

Korte zinnen en de charme om veters aan een schoenmaker te kunnen verkopen; het is niet alleen bij verkoopteksten nodig. Ook als het bestuur graag heeft dat het personeel echt op de hoogte is van het laatste nieuws, is verleiding onontbeerlijk. Dit, en de nodige human interest items, schreef ik voor onder andere Randstad.

Het echte verkoopwerk? Sales worden niet veel commerciëler dan de dagverkoop. Ik schreef jarenlang dagelijks voor 1DayFly de verkoopteksten. Met humor die af en toe verrukkelijk dicht langs het randje ging en een dropkick van een call-to-action als afsluiter: 200.000 lezers per dag en leuke reacties in het forum. Betrekken!

NON PROFIT

Schrijven voor non-profit partijen is vaak leuk; samen met gedreven mensen werken aan teksten voor prachtige doelen. Dit hoeven overigens niet per sé goede doelen of NGO’s te zijn – hoewel daar een groot deel van mijn expertise ligt, met organisaties als NiZA en het Center for Justice and Reconciliation in mijn portfolio.

Een publieke omroep, bijvoorbeeld, is ook een non profit organisatie. Ik heb geschreven voor de webredactie van BNN in een toon waarbij alles mocht en morgen alles vervangen werd. Maar ook aan de KRO gids heb ik teksten geleverd, waarbij hartgrondige mensen zorgvuldig vertegenwoordigd moesten worden.

Een kungfu school, het reisrelaas van een betrokken fotojournalist, de pay-off voor een jongedame die zich voor de VN jeugdraad verkiesbaar stelt: dingen die bestaan omdat ze móéten bestaan. Mooi werk.